Opracowała: Barbara Poprawska.
Termin realizacji: 2.XII.2002 r. CELE: • Uświadomienie rodzicom znaczenia znajomości własnego dziecka /dobór metod i stylów wychowania, zaspakajanie potrzeb dziecka, stosowanie systemu nagradzania i karania, komunikacja w rodzinie/ • Zwrócenie uwagi na wypracowanie bliskich więzi emocjonalnych, poświęcenie dziecku możliwie dużej ilości czasu, słuchanie go i rozmawianie z nim • Wspólne opracowanie wskazówek dla rodziców dotyczących sposobów poznawania dziecka MATERIAŁY I PRZYBORY: *Kartoniki z określeniami nastroju /jestem zmęczony, zmęczona; mam dobry nastrój; jestem zdenerwowana, zdenerwowany; mam fatalny dzień; dobrze mi poszło w pracy; źle się czuję; jestem w dobrym humorze/ *samoprzylepne kółka do zaznaczania na tablicy nastroju *karty do wypełnienia przez rodziców ,,Znam swoje dziecko’’/zał. Nr1/ *herb- karta do wypełnienia ,dołączona do obserwacji dziecka /zał. Nr2/ *napis ,,SYTUACJE, W KTÓRYCH POZNAJĘ DZIECKO’’ *paski papieru /przynajmniej tyle, ile jest osób/ *ołówki, klej, duży arkusz kolorowego papieru *magnetofon, kaseta ze skoczną melodią *gazety
PRZEBIEG SPOTKANIA: 1. Określanie nastroju każdej osoby. Na tablicy magnetycznej przyczepione kartki, każda osoba przykleja kółko pod wybranym określeniem. Określenie nastroju grupy /przewaga kółek/. Kolejne witanie osób mających określony nastrój. 2. Zapoznanie z tematem spotkania i jego celami. Krótka pogadanka na temat znajomości własnego dziecka oraz wpływie na dobór metod i stylów wychowania, sposobu komunikacji, zaspakajania potrzeb dziecka, czy też stosowania systemu nagród i kar. 3. Rozdanie kart do wypełnienia /zał. Nr1/. Poinformowanie rodziców, że Dzieci też odpowiadały na te same pytania, celem jest konfrontacja odpowiedzi, zorientowanie się przez każdego rodzica w jakim stopniu zna swoje dziecko. Za każdą zgodną odpowiedź 1 punkt. Maksymalna ilość punktów 5-bardzo dobrze znam dziecko, 4- dobrze znam, 3-muszę więcej czasu poświęcić dziecku, 2-za mało interesuję się dzieckiem, 1-powinienem więcej dziecko obserwować i rozmawiać z nim, 0-nie znam swojego dziecka. Każdy rodzic sam sprawdza i porównuje odpowiedzi oraz zlicza punkty. Nauczyciel odczytuje i interpretuje punktację. Herb /zał nr2/. Rodzice odpowiadają na pytania i wpisują w odpowiednie miejsca herbu. Karta dołączona do obserwacji dzieci.
4. Nauczyciel rozdaje rodzicom paski papieru. Wyjaśnia, że kolejnym naszym zadaniem jest określenie sposobów poznawania własnych dzieci. Stymuluje rodziców do wypowiedzi, co należy robić z dzieckiem, ażeby je poznać /rozmawiać o..., czytać książki, chodzić na spacery, słuchać, mówić o problemach dziecka, nie ignorować go, szanować jego uczucia i godność, itp./ 5. Podsumowanie spotkania. Wyciągnięcie wniosków. Wykonanie plakatu zatytułowanego ,,SYTUACJE, W KTÓRYCH POZNAJĘ DZIECKO’’. Naklejanie pasków z zapisanymi sytuacjami. 6. Zaproszenie do zabawy integracyjnej ,,Tratwa ratunkowa’’. Na dywanie rozłożone gazety /6-8 osób do jednej/, grupa porusza się po sali w rytmie muzyki, gdy muzyka milknie każdy zajmuje miejsce na gazecie-tratwie.
BIBLIOGRAFIA: • A. Nowak, Spotkania z rodzicami, Poznań 2000. • I. Fechner-Sędzicka, E. Lachowska-Żarska, Nauczyciele-rodzicom; spotkania klasowe prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej • Materiały multimedialne z I Forum Edukacji Integracyjnej |